Gast blog:

Een gezonde levensstijl met probiotica

Probiotica zijn gezonde en levende bacteriën voor ons lijf. Niet alle bacteriën zijn zoals de naam doet vermoeden slecht, integendeel, ons lichaam heeft bepaalde bacteriën juist nodig om gezond en fit te zijn en te blijven. De meeste normale bacteriën gaan in de maag door het maagzuur al dood en bereiken dus nooit de darmwand. De probiotica overleefd vaak wel het maagzuur en kan daarom wat extra’s voor je darmflora betekenen. Probiotica zijn namelijk erg belangrijk voor de gezondheid en werking van de darmen. Ze zorgen voor een goede werking van de darmen en ondersteunen je immuunsysteem.

Wat zijn probiotica en hoe werken ze?

Niet alle goede bacteriën kunnen zomaar probiotica genoemd worden. In yoghurt zitten bijvoorbeeld ook goede bacteriën maar dit zijn geen probiotica. Een goede bacterie mag probiotica genoemd worden wanneer het voldoet aan de volgende eisen:

1. De goede bacteriën moeten levend de darm bereiken en niet door zuur of gal onderweg vernietigd worden.
2. De goede bacteriën hebben een bijdrage aan je gezondheid en dit moet wetenschappelijk onderbouwd worden. Bijdrage aan de gezondheid kan op verschillende manieren:

- Helpen bij de vertering van vezels in de darm
- Helpen bij de vochthuishouding van de darm
- Versterken van het immuunsysteem
- Verzuren van de darminhoud
- Verbruiken van voedingsstoffen in de darmen

Wanneer je darmflora niet optimaal is zul je dt vaak meteen merken. Je kunt sneller moe zijn, sneller ziek worden, aankomen of juist afvallen of bijvoorbeeld last hebben van diarree of obstipatie. Een goede darmflora is daarom erg belangrijk. Door ons veranderende eetpatroon krijgen we steeds minder goede bacteriën binnen. Hierdoor kan er een onbalans onstaan tussen goede en slechte bacteriën waarbij de slechte steeds meer de overhand nemen. Hierdoor is je darmflora niet meer in balans en kun je klachten gaan krijgen. Zorg daarom voor een goede darmflora en neem af en toe probiotica om je lichaam een handje te helpen. Dit kan in de vorm van een pil of capsule, maar er zijn ook lekkere melk drankjes en yoghurtbakjes die probiotica bevatten.

Een gezondere levensstijl

Zoals je hebt kunnen lezen is het erg belangrijk om voldoende goede bacteriën en probiotica binnen te krijgen. Met een gezond en gevarieerd eetpatroon zou je dit inprincipe al binnen moeten krijgen. zorg daarom dat je voldoende groente en fruit binnenkrijgt en eet zo min mogelijk junkfood, snacks en gefrituurd voedsel. Wanneer je toch een lekkere snack wilt eten, kies dan voor een snack uit de Airfryer. Kijk hier voor meer informatie over de Airfryer. Dit is een apparaat wat niet frituurt met vet, maar met hete lucht. Een soort kleine turbo oven. Dit is een gezonder alternatief voor gefrituurd voedsel als friet, frikadellen en kroketten.

Eet daarnaast ook zo min mogelijk suiker, frisdrank, witbrood en witte rijst. Kies waar mogelijk voor de gezondere volkoren varianten. Dus denk aan zilvervlies rijst, volkoren pasta, volkoren brood. Vermijd sappen uit pak, maar drink af en toe een verse smoothie. Dit is een stuk gezonder dan uit een pak, maar pas op, want ook vers fruit bevat veel suiker. Eet dit dus met mate!