Gast blog:

Een gezonde levensstijl en gezonde darmflora gaan hand in hand

Een gezonde levensstijl is ontzettend belangrijk voor een goede darmflora. Wanneer je darmen in balans zijn zal heel je lichaam hier effect van hebben. Wanneer er namelijk iets mis is in je darmen, zal dit zich op allerlei manieren kunnen uiten. Je kunt last krijgen van je buik, diarree of obstipatie maar ook kun je problemen krijgen met je huid, spieren, immuunsysteem of vetopslag. Uiteindelijk kunnen er ook grotere problemen optreden, dus zorg ervoor dat je er op tijd bij bent en ga naar de dokter als je ergens last van hebt. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat je met een gezonde darmflora veel ziektes kan voorkomen en genezen. Daarnaast kan een gezonde darmflora helpen met afvallen en zo zijn er nog een aantal voordelen van het hebben van een gezonde darmflora.

Zorg voor genoeg gezonde bacteriën in je darmen

Wanneer je een gezonde levensstijl hebt met gezonde maaltijden, genoeg varatie en voldoende beweging zal je waarschijnlijk al genoeg goede bacteriën en probiotica binnenkrijgen, maar wil je er toch zeker van zijn dat dit het geval is. Dan kun je er voor kiezen om wat extra probiotica binnen te krijgen. dit kan in de vorm van pillen of capsules, maar ook in de vorm van een melkdrankje of yoghurt. De werking ervan is hetzelfde, het is maar net wat je zelf prettig vindt om te gebruiken. Wanneer je regelmatig probiotica slikt zal dit op een gunstige manier de goede bacteriën in je darmen ondersteunen. Goede bacteriën in de darmen zorgen voor de balans met alle slechte bacteriën die zich ook in je darmen bevinden.

Functies van de darmen

De darmen hebben binnen ons lichaam erg belangrijke functies. Vaak wordt het zelfs als apart orgaan benoemd omdat het zoveel functies heeft. Een aantal functies van de darmen vind je hier:

- Het helpt onze voeding te verteren en alle voedingsstoffen op te nemen.
- Het produceert vitamines zoals vitamine B en K.
- Je darmen ondersteunen je immuunsysteem.
- Je darmen zorgen voor een natuurlijk barière tussen je lichaam en daarbuiten en beschermd ons tegen indringens.

Eet minder (bewerkte) koolhydraten

Gezonde voeding bestaat uit een gevarieerd voedingspatroon. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk suiker en bewerkte koolhydraten eet. Dit zijn koolhydraten in de vorm van witbrood, witte rijst, suiker, frisdrank en snoep bijvoorbeeld. Hier zitten namelijk geen andere voedingsstoffen en vezels bij waardoor je lichaam alleen suiker binnenkrijgt en dat is helaas niet gezond. Het eten van veel bewekte koolhydraten vergroot namelijk het aantal schimmels en bacteriën in de darmen. Hierdoor komt er een onbalans tussen goede en slechte bacteriën, slechte bacteriën houden namelijk wel van die omgeving maar goede bacteriën juist niet. Niet alle koolhydraten zijn slecht, alleen de snelle en bewerkte koolhydraten kun je beter vermijden. Complexe of langzame koolhydraten en vezels hebben je darmen juist nodig. Wanneer je niet genoeg vezels en complexe koolhydraten binnenkrijgt kun je darmproblemen krijgen. Vezels vormen meteen een goede voedingsbron voor goede bacteriën, die houden daar wel van! Daarnaast helpen ze ook je darmen schoon te maken van binnen en zorgen ze voor een goede vochtbalans. Tenzij je te weinig water drinkt, dan kun je er juist obstipatie van krijgen.